Oedeem Fysiotherapie

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht. Dit kan ontstaan door verschillende oorzaken en aandoeningen waarbij het lymfestelsel beschadigd raakt of niet goed werkt.

Oedeem fysiotherapie heeft als doel het verhelpen van oedeem, een abnormale ophoping van vocht. Dit kan ontstaan door verschillende oorzaken en aandoeningen waarbij het lymfestelsel beschadigd raakt of niet goed werkt.

Bekende mogelijke oorzaken zijn de behandeling van (borst)kanker, vaatproblematiek, een trauma of operatie, wondroos of ongelijkmatig verdeeld vetweefsel.

Door de zwelling van de weefsels kan er pijn, een vermoeid gevoel en bewegingsbeperking ontstaan in het lichaamsdeel.

Binnen onze praktijk is een gediplomeerde oedeemtherapeut werkzaam die u gericht kan behandelen bij lymfoedeem, veneus oedeem of lipoedeem. De behandeling bestaat uit diverse onderdelen, zoals bijvoorbeeld manuele lymfdrainage (een speciale manier van massage), compressietherapie (zwachtels of speciale bandages), oefentherapie en adviezen. Soms wordt ook een lymfetape toegepast.

Oedeem komt veel voor na oncologische behandeling. Daarom hebben wij tevens de kennis en kunde in huis op dit gebied. Naast behandelen van zwelling na bijvoorbeeld een operatie kan zij u gericht ondersteunen bij het opheffen of voorkomen van fysieke problemen als gevolg van de oncologische behandeling. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan pijnklachten, stug (litteken)weefsel, stijfheid (van gewrichten), spierzwakte en/of conditieverlies en vermoeidheid

Als u wilt weten welke mogelijkheden er voor u zijn op het gebied van fysiotherapie of oedeemtherapie tijdens of na een oncologische behandeling, neemt u dan contact op met Anuschka Versteege, zij vertelt u graag meer.

Contact opnemen?

Contact opnemen? U kunt altijd bellen of mailen.

info@fysioberendes.nl